A magyar megújulás útja

DIÉTÁS MAGYAR MÚZSA 65 milliárd és egy kockás füzetlap

65 milliárd és egy kockás füzetlap

DIÉTÁS MAGYAR MÚZSA · 2020. JÚLIUS 3., PÉNTEK · 7 PERC

Csak nem hagy nyugodni ez a hajdúnánási 65 milliárdos motorversenypálya dolog. Pedig én nem is vagyok ellenzéki párt. Ha én az lennék, most tuti csinálnék egy megyére fókuszált kampányt.

Hogy az is értse aki nem jár arra: Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét Hajdúnánás és Tiszavasvári között az M3 autópálya választja el. A 200-as kilométernél, ha jobbra megyünk le, 2-3 km Nánás, a másik irányba ugyanennyi Tiszavasvári. Vagy tíz kilométerrel visszább ágazik ki az M35 Debrecen felé.

A környék természeti szépségekben gazdag, a Tisza ártere volt a szabályozás előtt, szikes tavai, nádasai nagyon gazdag élővilágnak adnak otthont – amikor nincsenek kiszáradva, mert az Alföld félsivataggá válása már errefelé is érezhető. Nem kell ahhoz méregzöld treehuggernek lenni, hogy azt gondoljuk, hogy 65 milliárd forintból erre előbb kéne költeni, mint egy versenypályára.

A Hajdúság településszerkezetét a falunak nagy, városnak épp csak elegendő települések jellemzik, a szabolcsi oldalban, viszont számos Tisza* nevű falucska van. Ezek jellemzően a bronzkor óta lakott helyek, azokon a dombtetőkön alakultak ki, amelyeket nem öntött el tavasszal a Tisza. Munkhalehetőség? Elszórtan. A népességdinamika nagyjából úgy néz ki, mint Budapesttől 50+ kilométerre majdnem mindenütt az országban. A fiatalok Pestre, külföldre, de legalább a megyeszékhelyre költöznek, a lakosság egyre nagyobb arányát teszi ki a faluszéli egykori cigánysor, mára cigánytelep lakossága. Ők jellemzően az állami, vagy görögkatolikus iskolába járnak, a magyar gyerekek jellemzően a reformátusba. Aki ezt szegregációnak merészeli nevezni, arra csúnyán néznek.

Nagyobb városi szolgáltatások Debrecenben vagy Nyíregyházán vannak, 20-30 km távolságban. Sokan ingáznak. A nyíregyi Lego gyár a város errefelé eső végén van, sokakat vesz fel hajnalban a gyár melósbusza. Van egy vasútvonal is a Debrecen-Tiszalök, ez még egész jól üzemel is, csak épp nem költöttek rá évtizedek óta. De még annyit se, hogy a fővonalak felújításakor feleslegessé vált betonaljakkal és hosszúsínekkel felújítsák. Döcögő Bz motorok és kehes M41 mozdonyok vánszorognak rajta, de a 375-ös gőzös sípolása se hatna idegenül. Angliai vasútbarátok minden nyáron előfordulnak erre, mert működő szemafort nem nagyon látni máshol…

Összességében a környék az autópálya és a nagyvárosok relatív közelsége nem annyira reménytelen, mint a régió sok más kistérsége. Vannak iskolák, ahol a tantestület küzd azzal, ami van. Halmozottan hátrányos környezetből származó cigánygyerekből próbálnak használható, középfokú végzettségű állampolgárt nevelni. Az ilyesmit lefitymáló rasszisták meglepődnének, hogy mekkora sikerrel. Persze az élet nem fenékig tejvel, a Tiszavasváriban levő Széles út és környéke az egyik legnagyobb gettó, és fényévekre van az integráció meg a békés együttélés.

Na ezen a környéken, remélem most már sikerül elképzelni milyen, 65 milliárd elköltésére a legjobb ötlet egy motorverseny-pálya építése. Tessék, most így, a reggeli kávémat kortyolva (nem igaz, már megittam, de most kimegyek mert szerintem még maradt valamicske a kotyogóban) beosztom:

  • A Debrecen-Tiszalök vonal felújítása: fővonalból kibontott betonaljak és hosszúsínek alkalmazásával, alépítmény rendbetétele, korszerű, fényjelzős biztosítóberendezés kiépítése. Gördülőállomány korszerűsítése (légkondis vonat) 10 milliárd
  • A környék útjainak újraaszfaltozása: 10 milliárd
  • A környék iskoláinak komplex felújítása: épületek, korszerű kémia-fizika-biológia szertár és labor, számítógéppark. Szolgálati lakások fiatal tanároknak. 10 milliárd
  • A környék orvosi rendelőinek felszerelése és felújítása, kedvezményes vagy vissza nem térítendő támogatás orvoslakás építésére 5 milliárd
  • Komplex felzárkóztató-mentor-oktatási program a környékbeli cigány és nem cigány de nyomorküszöb közelében élő fiataloknak: családot látogató mentorok, külön képzés az ilyen gyereket oktató tanároknak. Ösztöndíj a folyamat végén érettségiző diáknak. Megerősített rendőri erő az egész biztosítására. Szolgálati autó, szolgálati lakás a mentoroknak, egyházak, civil szervezetek bevonása a programba 5 milliárd előre, 15 évre elosztva további 10 milliárd
  • Vállalkozásfejlesztési program, turisztikai szolgáltatások fejlesztése, összekapcsolódás a tokaji borvidék és a Hortobágy turisztikájával: 5 milliárd
  • MotoGP versenypálya építése: 10 milliárd

(de ha mondjuk mindegyik pontból elcsípünk 10%-ot, akkor van egy 6,5 milliárdos vízügyi-természetvédelmi program is a dologban)

Tessék, elköltöttem papíron 65 milliárd forintot. Amikor a „vidéken miért nem erős az ellenzék” kérdésről beszélünk, akkor az egyik válasz a mindig a kormányra szavazó közmunkások mellett az, hogy azért, mert a manifesztumokat fogalmazgató (és Tiszavasvárinak évekig polgármestert adó) Jobbik, vagy a hűdekorszerű Momentum vagy a nyugdíjashergelésben profi DK nem csinálja meg a házi feladatot. A fenti felsorolás tíz perc gondolkodás és közepesen alapos helyismeret eredménye. Három nap munkával és jó helyismerettel olyan alternatívát lehet csinálni, amelyre a helyi értelmiség is azt mondja, hogy „hát azért ezek csak mondanak valamit”. És az ilyen „aha moment”-ből, ha van országszerte mondjuk ötezer, és ahhoz mindig ugyanaz a logó tartozik, akkor annak a végén egy esélyes ellenzéki párt van. Ez az a munka, amelyet előbb el kell végezni, mielőtt a Nagy Összefogáson gondolkozik bárki…

Még szintén kedvelheted...