1800 milliárd forintot lapátolt ki az Audi az országból, Orbánék újabb segítséget adnának neki
2020.06.18
Ha valaminek, hát az Audi-gyárnak bizonyosan kell magyar állami segítség. Orbán Viktor kormányfő tegnap a győri üzemben tartott megtekintést, és olyant mondott, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatása még az olyan, világszínvonalon kiemelkedő gyárakat is rendkívül érzékenyen érinti, mint az Audi, és az is nyilvánvaló, hogy a gazdaság újraindításához, még a saját lábán megálló Audi-gyár újraindításához is kell kormányzati segítség.
Végigpörgetve a multinacionális vállalat győri gyárának elmúlt évekről leadott beszámolóit, kissé más kép rajzolódik ki. Olyan rosszul ment a cég szekere az elmúlt tíz évben – ennyi mérleget és eredménykimutatást néztünk végig –, hogy ezen tíz esztendő alatt közel 5,7 milliárd eurónyi, azaz – mostani euróárfolyammal számolva – csaknem 2000 milliárd forintnyi adózott profitot termelt a német multi idehaza két cégével.
Az itt termelt haszon nagy részét pedig haza is vitte az Audi. Ezen tíz év alatt 5,3 milliárd eurónyi profit osztalékként történő kivételéről döntött a német anyacég. Mostani árfolyamon számolva ez meghaladja az 1800 milliárd forintot.
Legutóbb idén februárban határoztak arról, hogy 2 milliárd eurót, vagyis 690 milliárd forintot hazavisznek. Ez előtt 2013-ban markoltak fel nagyobb összeget, akkor kicsivel több mint 3 milliárd eurót vittek haza, emellett 2015-ben és 2016-ban is osztalékról döntöttek.
A magyar kormányok pedig mindeközben nem voltak szűkmarkú az Audival. A rendelkezésünkre álló adatbázis szerint eddig hétszer kapott egyedi kormánydöntéssel állami támogatást valamelyik, Győrben működő Audi-cég. Ebből hatszor az Orbán-kormány dotálta a vállalatot, csak az első, 2008-as támogatás esik nem a Fidesz-kormány idejére.
Összesítésünk szerint ezen hét alakalommal 36 milliárd forint apanázsban részesült egyedi kormánydöntéssel a német multi.
Ötödrészben kormányzati támogatásból, 6,15 milliárd forintból megvalósuló beruházással hoz létre új kutatási-fejlesztési központot Győrben az Audi – jelentette be a járműgyártó magyarországi leányvállalata fennállásának 25. évfordulóján rendezett budapesti eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, írja az MTI.
Szijjártó elmondta, hogy az e-motorok és új generációs belső égésű erőforrások kutatásával, fejlesztésével foglalkozó létesítményben harminc új fejlesztőmérnök kap állást.
Azt is elmondta, hogy járműipar a magyar gazdaság zászlóshajója, amelynek termelési értéke először tavaly haladta meg a nyolcezer milliárd forintot, ezzel a hazai ipari kibocsátás 28,7 százalékát adva.
Az EU-s átlaghoz képest is sokat költünk nagyberuházások támogatására, ami jellemzően azt jelenti, hogy német multiknak adunk elég sok ingyenpénzt autóipari állásokért. A multik állami támogatásáról itt írtunk részletesebben.