toochee.reblog.hu: De mi lesz az elektromos-autók akkumulátoraival?
Tücsi a galaktikus
Munkám egyik része, hogy másként látom a világot, mint mások. Időnként mint író. Máskor mint tudományos szerkesztő. Egyébként mint érdeklődő ember.
De mi lesz az elektromos autók akkumulátoraival?
Az egész világ az elektromos autók lázában ég, napról-napra újabb autógyárak jelentik be saját modelljeiket. Mintha mindenki a jövőt az elektromos autókkal képzelné el.
Egy teljesen új problémára egy nemrégiben történt baleset hívta fel a figyelmet. Ausztriában egy sofőr elvesztette uralmát Teslája felett, lesodródott az útról és egy fának csapódott. A kocsi kigyulladt, a sofőr szerencséjére többen megálltak és kihúzták őt az autóból.
A balesetben az igazi problémát az autó jelentette. A tüzet a megsérült Litium-Ion akkumulátorok okozták, a tűzoltók csak nehezen birkóztak meg vele. A gond ezzel nem oldódott meg, a roncsot három napig egy vízzel töltött konténerben tartották, nehogy az akkumulátorok újra kigyulladjanak.
A Teslában 600 kilogrammnyi akkumulátor rejtőzik a padlólemez alatt. A lítium, ha a levegő oxigénjével érintkezik, azonnal lángra robban. Ez okozza az ismert telefon és notebook tüzeket is.
A Tesla tulajdonosa a roncsot akarta leadni, hogy feldolgozzák. Azonban nem talált olyan céget, amely ezt vállalta volna. A hivatalos Tesla forgalmazó megadta ugyan a velük kapcsolatban álló bontó elérhetőségét, de kiderült, ők sem rendelkeznek engedéllyel az akkumulátorok feldolgozására.
Kiderült, hogy a Litium-Ion akkumulátorok sem egyformák, a gyártók komoly versenyben vannak a piacon, és nem adják ki gyártási titkaikat. A bontóknak így egy „fekete dobozt” kellene felnyitniuk és feldolgozniuk, anélkül, hogy tudnák, milyen veszélyes anyagokkal kellene megbirkózniuk. Ez nem csak a bontók munkavédelme miatt fontos, de a tűzoltók sem tudják, egy elektromos tűz esetén milyen anyagokkal olthatják el, vagy égés közben milyen mérgező anyagok szabadulnak fel.
Az is kiderült, hogy valójában nincs gyakorlati megoldás a drága tiszta lítium kinyerésére. A sértetlen akkumulátorokat feldolgozó két cég is csupán különböző eljárásokkal kinyeri az akkumulátorok kobalt, nikkel és réz tartalmát. A lítium kinyerése elméletileg megoldható, de annyira bonyolult folyamat, hogy a jelenlegi paci árak mellett nem éri meg.